h1

§168 Quickies

March 10, 2008

Too often I’ve been blogging looong posts and therefore not been able to write as often as I would like. So this is it. I’m gonna have to start to post quickies. Like this one. And I’m gonna have a personal goal – everyday I will make sure something happens that is meaningful enough to be mentioned in the blog. Aha! Now there’s a way to give yourself a meaning in life…

We had a great time in Haifa with grandpa. My sister is getting married on April 14th. My parents and 2 brothers are coming to Israel for the wedding. I haven’t seen them for 2 years!

Today I bought a plastic drawer cabinet for the bathroom, and I’m going to start studying again. I’ve been taking a break from that a few days (I’m a week ahead in any case). But with all the wedding and everything I might as well make sure I’m a few steps ahead.

Other than that I am wondering if the Hebrew word “mechabdi” (“the one who respects me”) should be seen as a verb in present singular masculine tense with a objective pronoun in first person singular, or if it rather is a singular masculine noun with a possesive pronoun in first person singular.

I’ve also been thinking of what happened here. An israeli arab killed those people at the yeshiva. A israeli citizen. I work with these people. They’re all around me. I try not to be biased, and not say that “all arabs are terrorists”, because they’re not. Most are not. But when the Gaza people cheer in the street because innocent people have been killed – what is that? We’ve never done that! Have you ever seen cheering jewish crowds over the killed civilians in Gaza? On the contrary IDF appologizes. Civilians are not IDF’s targets. Also when the supporters of the arab soccer team from Sachnin booh-whistles during the silent minute for the killed ones during the soccer game against Beitar Jerusalem – I get mad. Aren’t they proving they’re all with this terrorist? These citizens? These israelis? These people I work with? I know not all of them are like this. But I can’t help wondering if one of them wouldn’t stab me in the back if he had the chance.

This wasn’t quickie enough. I’ll get better, I promise.

22 comments

  1. Hej! Detta är bara en uppmuntran i största allmänhet; härligt att det blir frekventare mellan dina bloggar, kul att läsa. Keep up the good work!


  2. Tack! Uppmuntringar uppmuntrar!
    את יכולה לקרוא עברית משם או לא?


  3. Jag hoppas du får byta jobb snart, för nu blev jag lite orolig. Du har rätt, man kan inte veta, religionen har stor makt över dem.
    Det är nog inte riktigt 2 år sen vi sågs, men inte långt ifrån. 1 år och 9 i april. Så det är verkligen dags! Så kul det ska bli!


  4. Actually, sadly, I have a girlfriend that is a Jew that lived in Israel for a while that has the attitude of bomb the Palestinians and Arabs to the ground. It does go both ways. Maybe not as vocally, but it is on both sides. I have heard that from many many sources. It makes me feel so sad.


  5. Mamma: Man har såna runt omkring sig överallt i vilket fall. Spelar ingen roll var jag jobbar ur den synpunkten.

    Amber: There are always extremists from both sides. The question is how large part of the population they are and how big influence they have over the decisions made by the leadership.


  6. Absolutely… I wish we could remember that we all share the same DNA, the same blood, the same earth, and the same God.


  7. hmmm det finns faktiskt bildbevis på judiska barn som “signerar” bomber som används mot palestinierna. mendan enskilda individer dödar civila så har ni en hel stat som mördar, ockupperaroch terroriserar en hel befolkning. DET är oförlåtligt!!


  8. Jag tycker att din kompis som börjar på A lämnar de mest löjliga av löjligaste kommentarerna här. Hon är en sjukt störig hippie. Hon kan inte svenska va?

    Förutom det tycker jag att du fick ner ganska kort å bra vad yeshiva-morden innebär.

    Ska på en Public Panel Discussion i Jerusalem imorn 18.30 av ICCR (The Interreligious Coordinating Council in Israel) som handlar om “Migitating Hatred between Jews and Arabs in Israel” med representanter från båda sidor. Är på Konrad Adenauer Conference Center på Mishkanot Sha’ananim.
    Om du vill hänga med.


  9. Sarah – Hej, och välkommen till min blogg. Vi har väldigt olika åsikter, men låt inte det få dig att känna dig ovälkommen.
    Jag vore väldigt intresserad att få höra din synvinkel på vad som händer här. Jag utgår ifrån att du är insatt eftersom du kommenterar en blogg som tillhör en som bor här på västbanken.
    Jag kan inte direkt bemöta dina kommentarer då de är en aning oklara. Med enskilda individer menar du då Hamas, Hizballah, Fatah eller PA?
    När städer utsätts för raketatacker dagligen i sju år, definierar du det som “enskilda individer som dödar civila”?
    Den mördande staten du nämner antar jag är Israel, och inte Iran, Kina, Venezuela, Kuba, eller liknande?
    Ange gärna källan till dessa bildbevis. Har aldrig hört talas om.
    Vad anser du är lösningen på problemet? Vad skulle ge fred? Med andra ord: om du idag blev utnämnd till Israelisk premiärminister, vad skulle du göra för att uppnå fred?

    Annalill – Hade gärna kommit men torsdagskvällen är den “heliga” kvällen när frugis ska handla för hela nästa vecka, så jag måste vara hemma med ungarna. A kan inte svenska, hon är lite rolig. Man får ta henne som hon är. Skulle du kunna hjälpa mig att besvara Sarahs kommentar? Hon kanske lyssnar mer på dig än mig, eftersom jag är ganska bosättare-subjektiv i mina åsikter.


  10. hej tobias

    här är länkel till bilderna..
    http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=israeli+kids+signing+bombs
    vad gäller utrycket enskilda individer så menar jag att det är individer som begår de här brotten men ändå straffas det palestinska folket kollektivt. vad gäller hamas och hizbollah så stödjer jag inte på något sätt deras metoder. däremot kan jag förstå det palestinska folket frustration över de övergrepp och det övervåld som de utsätts för finns det ingen ursäkt för. det palestinska folket har under 60 år fått fredsfördrag som inte ens är värda namnet. Jag tycker att staten israel upprättades på fel grunder och på bekostnad av ett annat folk. det betyder inte att jag inte ser förintelsen som en form av etnisk utrensning som var fruktansvärd. jag ser en tvåstatslösning som den enda realistiska men det kräven att även det palestinska folket får sina rättigheter tillgodosedda och några av de frågor som måste behandlas är:

    rätten till återvändande för palestinier som lever i exil
    återlämnandet av ockuperade omrden
    jerusalems status

    vad gäller mördande stater så har jag inte sagt att israel är den enda. kina har också en ockupation av tibet som jag tycker oförsvarbar och ajg kan inte förstå hur de kan få tillåtelse att ha os där utan att den frågan behandlas. vad gäller iran (där jag förövrigt har varit) så tror och hoppas jag att det kommer att ske förändringar där sionom tid. det har redean hänt en hel del sedan 1979. jag tror dock att en amerikansk insatts kommer att göra situationen värre. orkar inte kommentera dom andra kommunistländerna som du tog upp men jag är väl inget direkt fan av diktaturer kan vi väl sammanfatta det som. vad som däremot


  11. intressant är vad som verkligen är demokrati? förövrigt är det intressant att du inte tar upp USA som ett “mördarland” vilket jag anser att det är.

    hur kan du själv bo på ockuperad mark? jag antar att du vet att det är emot folkrätten och att det palestinska folket har rätt att försvara sig? varför inte bo inom de ursprungliga gränserna?

    mvh sarah


  12. Hej igen! Angående bilderna får jag intrycket att det handlar om en enskild incident. Jag googlade på frasen “barn som signerar bomber” på hebreiska, och det har upprört många israeler också. Det var vid något tillfälle i Kiryat Shmona under Libanonkriget. En del israeler skrev “hellre skriva på bomber än att gå ut med bombbälte på sig och spränga sig i luften som deras barn gör”. Nu ska man ju inte generalisera, men jag tror att det finns bra färre israeliska barn som signerat bomber än det finns palestinska barn som sprängt sig i luften.
    Angående “individer som begår brotten” kan jag fortfarande inte förstå dig. Det är ju en centralorganisation, vid namn Hamas, som leder terrorkriget mot Israel. Dom är till och med dumma nog att skjuta på israeliska soldater som släpper in förnödelsekonvojer till remsan. Det är Hamas och inte israel som förtrycker palestinierna på Gazaremsan. Vi gick ut ur Gaza som omvärlden ville, och vad fick vi? Fronten kom bara närmare oss. Är det inte Hamas som kollektivt bestraffar Sderot och Ashkelons befolkning för deras brott att existera?
    Fredsfördrag som inte är värda namnet i 60 år? Vad pratar du om? Fram till 1967 var det Egypten och Jordanien som regerade över de områden du kallar palestina. Varför var det aldrig tal om att skapa en palestinsk stat då? Varför riktades alla krig mot Israel som då hade de “ursprungliga gränserna” som du kallar det. Fel grunder? FN röstade igenom ett delförslag där palestinska mandatet skulle delas i en judisk och en arabisk stat. Hade palestinierna utropat sin stat samtidigt som vi hade vi idag haft två stater, Jerusalem hade varit en internationell zon, och Palestina hade varit mycket större än dagens områden är. Deras vägran att acceptera existensen av en judisk stat var vad som hindrade dom. Dom attackerade istället den nyfödda staten. Fem länder på en gång. Mirakulöst nog lyckades Israel besegra alla, till ett mycket högt pris i både människoliv och områden.
    Det kan vara lätt för dig att sitta i Sverige och tycka att en tvåstatslösning är bra. Men tänk om det blir fel? Vi gick ut ur Gaza och fick bomber i huvudet som tack. Vad händer om vi går ut ur Västbanken och Hamas tar över där också? Då når deras kassamer till Tel Aviv, Jerusalem, Haifa, Raanana, Kfar Saba, etc, etc. Du kanske kan titta på kriget i TV, äta chips och säga “jag hade visst fel”. Det är vi som får bomberna i huvudet. För oss är det en fråga om liv och död.
    Angående rätten om återvändande – varför tas aldrig judarnas rätt till återvändande upp? Eller rätt till kompensation? Vet du hur många som fick fly och lämna allt i Syrien, Iran, Libyen, etc? Kollektivstraff mot alla judar pga Israels födelse. De flesta kom hit, och de integrerades i samhället. De lever inte i flyktingläger (längre). Varför gör de palestinska flyktingarna det? Hålls dom i misära förhållanden med flit för att så hat emot Israel?
    Angående Iran så har jag mött en del iranska judar som bor här i Israel. Många har föräldrar kvar i Iran, och de skulle bli dödade på plats om de försökte åka tillbaka. Men de drömmer fortfarande om att en dag kunna göra drömmen möjlig att besöka sitt födelseland, och de håller kvar sitt iranska pass, trots att det med dagens ledning är värdelöst. De har alla sagt att de hoppas på en amerikansk invasion… men det kanske bara är dom.
    Är USA ett mördarland? Hur då menar du? Alla krigen? All McDonaldsfetma som tagit livet av folk? Alla idiotiska tvserier som fördummar västvärldens ungdom? Jag är skeptiskt till USA. De utnyttjar vår konflikt för att få mer makt. De säljer vapen både till oss och till Egypten och Saudiarabien, mm och utnyttjar det faktum att vi inte litar på varandra. “Fick han en sån! Då måste jag också ha!” Genom att ge miljarder dollar om året till både Israel och dessa andra länder har de gjort oss beroende av dom. Dom kan sen komma och säga “Ni måste ge bort halva erat land annars…” Det är faktiskt den värsta sortens fiende – den falske vännen.
    Ockuperad mark ja… Jag bor faktiskt alldeles i närheten av Jeriko – den första staden som Josua erövrade. Den har sen erövrats och ockuperats fram och tillbaka mellan olika makthavare. Efter 1917 var det britterna – en liten bit av palestinska mandatet. Sen 1948 erövrade Jordanien det. Israel lyckades den gången inte ta tillbaka östra Jerusalem och Juda öken. Jag tror det är första gången någonsin som Jerusalem och Juda öken har varit delade mellan två olika makthavare. 1967 befriades området äntligen av Israel igen. Varför jag bor här? För att jag älskar Jerusalem, men ogillar kylan. Öknen har perfekt klimat. Dessutom är Maale Adumim en jättemysig stad, med lekparker och gräs överallt. Jättebra plats att låta barnen växa upp på. Dessutom bor nästan alla våra vänner här.
    Du råkar inte känna någon i Skåne? Har du frågat dom varför dom bor på ockuperad mark? Eller USA? Är inte USA en enda ockupationsmakt över indianerna?


  13. hmm ska försöka svara utan att missa något. för att göra saken lite tydligare så sitter jag inte bara här i sverige och glor på tv om det nu är vad du tror. det kanske är mer verklig för dig men min fd pojkvän var i libanon när israel invanderade 2006. så jag vet hur det är att ha ngn som står en mkt nära som varit under livsfara och jag vet hur det är att sitta långt bort utan att kunna ha tät kontakt och inte kunna göra ett skit åt det som händer så snälla uttala dig inte om det.

    vad gäller hamas så har jag som tidigare sagt att jag inte stödjer deras metoder. däremot så är den israleiska ockupationen skyldig till det allt mer ökade stöd som finns för deras organisation. jag menar det har funnits judiska terrororganisationer också bla sternligan och dom finns inte längre. varför inte? antagligen därför att behovet av extrema metoder inte finns längre. ni har ju en arme som gör grovjobbet åt er och ni fick det ni ville -en judisk stat. samma sak med PKK i turkiet. dom har minskat i popularitet. fler kurder röstade på det religiösa turkiska partiet än på det kurdiska. beror säkert också på att kurderna har fått det något bättre.
    vad gäller upprördheten vid skapandet av staten israel så förstår jag det. jag menar ni hade inget eget land och fick det, trots att ni var en minoritet där 75% av befolkningen var inflyttade (från 83 000 till ca en halv miljon mellan 1922-1945). .men visst med facit i hand hade det varit bättre att bara gilla läget. vad gäller rätten till återvändande så har den israel redan en regel som säger att alla som är judar kan flytta dit om de vill (rätta mig om jag har fel). det är ju ganska tydligt att ni har haft en stor inflyttnin medan 2 tredjedelar av palestinierna flydde runt 1967 och varken kan återvända eller komma på besök och rätten till återvändande skulle sägas upp i flera av fredsförslagen.

    vad menar du med att det inte varit tal om en palestinsk stat 1967? det är sant att jordanien och egypten tog delar av gaza och västbanken under kriget 1948 men dessa lämnades tillbaka (och det var inte hela området). Israel tog minst lika stor del (26%) palestinierna ville ha en självständig stat redan under osmanska riket och hade samtal med britterna om detta särskillt eftersom britterna stöddes efter löften om självständighet tex det mest betydande avtalet 1915 det så kallade mcmahon- husain avtalet. Sedan anföll israel egypten, syrien och ockuperade Sinaihalvön, Golanhöjderna, Västbanken och östra Jerusalem. sinaihalvön släpptes väl 1973 om jag inte minns fel efter hårda påtryckningar från usa.

    vad gäller de palestinska flyktingarnas status så ser den olika ut. tror den är bäst i syrien men katastrofal i bland annat libanon. jag tycker det är dåligt inte bara de sätt som flytingarna tvingas leva på utan också att arabstaterna inte bättre står upp för palestiniernas sak.men sen får dom inte heller så mkt pengar av ett visst land som ni får kanske därför ni har större möjligheter att bygga upp bostäder etc.

    vad gäller iran så är det inte bara iranska judar som inte kan återvända dit det gäller för även vanliga “iranier” som varit poltiskt aktiva eller hamnat i onåd på ngt annat sätt. på shahens tid var situationen annorlunda och judar har blivit bättre bemötta i iran än i europa under långa perioder. dina vänner kanske önskar en amerikansk invasion och det finns säkert fler exiliranier som gör det. dock inte alla och jag tror usa kommer att ta sig vatten över huvudet om dom gör det. det kommer bli som i irak om inte värre.

    jag menar att usas agerande inte bara leder till att människor mördas. dom skjuter dessutom sig själva i foten. varje gång dom gör en “instats” så växer hatet mot dom. dom har redan lyckats med sydamerika och asien nu är dom inne och gör samma sak i afrika (somalia etc.). dom stödjer det som passar deras syften för tillfället tex. al quida, talibanregimen, mujahedin ja listan kan göras lång. dessutom använder dom sig av patetiska ursäkter som ska få deras agernde att verka ädlet. befria kvinnor i afghanisatan (vad hände med saudi då?). just nu har dom stött kosovos självständighet här i europa. varför då? ja inte för dom älskar albaner utan för att dom ska kunna lägga sina milisstationer och militära anläggningar där. kosovo klarar sig inte ekonomisk vilket såklart passar dom utmärkt. dom hade ju inte kunnat göra samma saker i tex tyskland för dom hade ju kunnat ställa motkrav. samtidigt pumpas saudiska pengar in i balkanländerna för att stödja en extrem form av islam (wahabismen även kallad salafismen). samtidigt som dom försöker bekämpa den i somalia. samma sak gör dom med israel för ni är den enda staten som dom kan lita på i mellanöstern och ju mer beroende ni är av deras pengar desto bättre för dem.

    vad gäller diskussionen om vad som e ockuperad mark så är det inte bara jag som anser att dom områdena som vi menar är ockuperade från palestina. det finns FN resultioner som skrivit under som säger att ockuperade områden ska återlämnas. vi pratade om ngt som skedde för ett halv sekel sedan inte på 1500talet som vid byggandet av usa även on jag också tycker att det skedde på bekostnad av den inhemska befolkningen. det är en löjlig jämförelse precis som den med skåne. jag bor sjä’lv i skåne vilket har varit svensk sedan 1658. det kanske var så att det skedde under orätta omständigheter med det var också en annan tid. vi har ju dock som du vet gett både finland och norge självständighet. skåne är ingen prestigesak utan det finns helt enkelt inget intresse (eller åtminstonde väldigt begränsat) för det. det närmaste är ett parti som heter skånes självständighets parti vars slogan är “jag tror på skåne och inte på islam” och dom sitter ju inte i riksdagen om man säger så…..jag menar dock att olika övertagande och kolonialismen bär ansvaret för den situation som vi ser inte bara i mellanöstern utan även i delar av afrika tex sudan och darfur. inte minst frankrike har ju fortfarande ett finger med i spelet, införande av demokrati tar tid efter århundranden av förtryck, gränserna är “konstgjorda” osv.

    puhhhhh hoppas jag fick med allt. även om jag avskyr dina åsikter så är du en värdig diskussionspartner och människa.

    Inshallah khair som vi säger (lycka till

    namnet palestina har använt under stora delar av historien. palestina var en del av den arabiska muslimska världen under kalifatet under 1300 år. fram till 1600talet då det blev en del av det osmaska riket. efter detta rikes fall borde det rimligen ha återlämnats till….just det palestinierna.


  14. hoppas råkade lägga in det innan jag hann läsa igenom så avslutningen kom inte riktigt sist.

    inshallah khair betyder i alla fall (om gud vill väl typ så ungefär som lycka till)


  15. Well since I dont speak sweedish…. I guess Ill sit this one out!


  16. Amber – yes, no need to indulge in this. It’s a long (too long) discussion about the middle east situation, historic background, etc. I’ve kinda found myself between a rock and a hard place. On the one hand, there’s no way we’ll ever agree, so I’m not sure there’s any point to continue. On the other hand… I can’t let her “win”… erasing her posts would just be childish and stupid. Anyway, I’ll answer her and try to round it up. I’ve given up hope to convince her, so I’ll just comment some of the things she said and hope we can leave it like that.

    Hej, Sara!
    Du missförstod mig angående judarnas rätt till återvändande. Visst finns rätten till återvändande för alla judar till Israel, jag menar deras rätt till återvändande/kompensation från de muslimländerna de drevs ut från. Om då dessa judar integrerats i israeliska samhället, varför kan inte de palestinska arabiska flyktingarna integreras i det arabiska samhälle de lever i? Svaret är att arabvärlden vill låta palestinierna leva i misär för att så hat emot Israel. Jag antar att du hört talas om svarta september i Jordanien?

    Jag känner flera araber som jag jobbar med här på hotellet i Jerusalem. Alla säger samma sak: “Ja till palestinska flyktingars rätt att återvända – men låt dom inte bo i närheten av mig”. Alla vill hellre bo i Israel än i en palestinsk stat. Vi jobbar här tillsammans, blir det terrorattack är vi alla utan jobb. Yeshivaterroristen var från samma by som några av dom, ändå lever vi här tillsammans, jobbar tillsammans, pratar med varandra. Alla är nöjda att vara israeler. De flesta är för upprättandet av en palestinsk stat – men ingen vill bo i den. I Israel får de alla sociala förmåner som alla israeliska medborgare får.

    Du tar upp en del historisk fakta, men du glömmer en viktig detalj. Om vi nu ska prata historia så är Provincia Palestina namnet som romarna gav landet år 70 efter att ha kastat ut oss. Upkallat efter det Europeiska folket Filistéerna som redan då var utdöda. Att vara “palestinier” var länge enbart en geografisk benämning. En teritoriell identitet, inte en etnisk. Begreppet “palestinska folket” blev till som ett svar mot sionismen.

    Kan vi lämna historiska bakgrunder åt sidan? Hur ser du på dagens situation? Jag återgår till min ursprungliga fråga – vad hade du gjort om du var israelisk premiärminister? Du har två städer under ständiga raketattacker, som bombas av en organisation som vägrar acceptera din rätt att existera. De skjuter i strid mot alla krigskonventioner från tättbefolkade civilområden och är klädda civilt så att du inte ka skilja dem från mängden. Det också i strid med krigskonventioner. Vad gör man? Jag är personligen tyvärr ganska övertygad om att en massiv invasion i Gaza och ett totalmosande av Hamas ledarskap är oundvikligt då jag inte ser någon annan lösning.

    Angående platsen jag bor på. FN kan säga vad dom vill. Detta är ett område där judar har bott sedan urminnes tider förutom en liten Jordansk parantes mellan 48-67. Området togs från Jordanien, och Jordanien har sagt upp sina anspråk. Dessutom var det Jordanien som attackerade oss, och områden man erövrar från ett land som attackerar en har man internationell rätt att behålla. Då var Sinai och Gaza mer kontroversiella eftersom det var vi som attackerade Egypten dagen innan de skulle attackera oss (de hade också provocerat med att stänga Tiranasundet, etc). Men Sinai lämnades tillbaka i freden 1979, och Gaza lämnade vi 2005.

    Golanhöjderna är kanske lite svårare eftersom vi utnyttjade tillfället av krig 67 och tog området från Syrien som inte ens hade attackerat oss. Det var i huvudsak för att skydda oss från de syriska krypskyttarna som skjöt ner israeliska skolbarn från Golanhöjderna. Syrien har ju till skillnad från Egypten och Jordanien inte heller gett upp sina anspråk. Skillnaden är väl att den enda lokala befolkningen där som inte är infödda israeler är druser som har fått dubbelt medborgarskap. De är de enda i världen som kan röra sig fritt mellan båda länderna.
    Bråket där handlar väl egentligen mer om Golans strategiska plats. Visst, vi tog det för att skydda oss från krypskyttarna, men att man har höjdfördel gentemot Damaskus därifrån är ingen strategisk nackdel om man vill minimera risken för att bli attackerad.

    Historia igen. Du skriver “palestina var en del av den arabiska muslimska världen under kalifatet under 1300 år. fram till 1600talet då det blev en del av det osmaska riket. efter detta rikes fall borde det rimligen ha återlämnats till….just det palestinierna”. Så vänta nu år 1600 minus 1300 år, då hamnar vi på år… 300. Så du menar att varken korsfararna eller bysanterna varit här? Mamlukerna då? Vad jag minns levde Muhammed runt år 600. Lyckades hans efterföljare erövra området 300 år innan han föddes så måste dom ha jobbat väldigt fort!
    Och så måste jag hänga upp mig på ordet “återlämna” – vad menas med “åter”? När har området som mellan år 70 och 1948 kallades palestina någonsin varit självständig under det namnet?
    Vi hade det som våran självständiga stat i ett antal hundra år fram till 586 fvt, och sedan under ett par hundra år under den hellenistiska tiden (du vet, mackabeerna, kung Yannai, drottning Shlomtsion, etc) fram till den romerska erövringen. När hade ni det?


  17. som du själv inser så leder denna diskussion igenstans. kommer inte svara på fler inlägg elr så heller. för mig ligger det ingen prestige i att vinna över dig. du får vad som kommer ändå förmodligen.

    jag anser inte att de judar som drivit ut från grannländerna bör kompetseras mer är vad de som blivit utdrivna av andra skäl bör tex. sexull läggning. då borde kanske också israel kompetsera de araber somde drivit ut och vi ska ju inte tala om vilka förluster som usa borde ersätta. palestineierna ska få återvända till sitthemland för att det är deras rätt. vill du stå upp för judars rätt att återvända till iran- be myguest skulle jag inte ha ngt emot.

    anledningen till att jag tog upp det judiska folkets rätt till återvänande är därför att den står i stark kontrats till det man vill få palestinierna att skriva på.

    det är möjligt att dina arabiska vänner vill elle råtminstonde säger att dom hellre vill bo i israel (jag skulle inte vilja flytta till gaza i dagsläget men det beror på den israeliska kontroll som finna). på samma sätt som iranska judar gått ut och fördömt den israeliska ockupationen. dom som däremot lever på västbanken eller gaza eller i flyktingläger har inte samma åsikter. och det var ju snällt att ni lämnade gaza nästan 40 år efter ni tog det.

    du har rätt det ska stå mellan 700talet och 1600talet. förövrigt ger jag din historiebeskrivning lika mkt cred som jag ger ahmadinejads version av förintelsen, noll alltså. men det är väl det som står i israeliska skolböckerkanske. oavsett vad så bodde det 1922 88% araber och 11% judar i området. vid tiden för skapandet av staten israel var det minst dubbelt så mkt araber trots det fick de mindre landsyta.

    palestinierna härstammar från filisteerna men även efter kananeerna som är infödda där sedan 5000 före kristus och en mängd andra folk som kommit och gått. judarna har också varit en grupp med olika etniska inslag och var bara en av många minoriteter som funnits mackabeerna slogs ut av romarna och sedan dess har det inte funnits något israel. finns inte heller några arkeologiska fynd som tyder på det.

    jalla ha d


  18. Hej hej på er Tobias å Sarah!

    Jävlar vilken fet diskussion ni hade här då, att ni orkar😉

    Ja tack för ditt förtroende Tobias, men jag har inte sån stor lust att gå in i sånna här diskussioner längre, har hållt på med det sen jag kom till Sverige när jag var 16 och är ganska mätt på det🙂

    Trots detta så pratar jag säkert om det varje dag, men (du får ursäkta mig Sarah) jag sparar mina krafter till att prata med israeler och palestinier i Israel/Palestina. För förändring tror jag måste komma innifrån och i Israel/Palestina finns det stakt behov av förståelse för varandra.

    Alltså försöka få bort fokus från frågor som handlar om vem det är mest synd om, vilken mark som tillhör vem rent historiskt, vem som använder värst metoder mm mm. Och istället fokusera på sådant som förenar och inte skiljer.

    I Sverige känner jag tex starka band till palestinier/arabiska israeler så vi kan sitta å snacka om vårt hemland när vi inte är där. För där är olikheterna runt om så mycker mer tydliga, vilket gör att det gemensamma sticker ut.

    För att bara gå in på det lite grann så kan jag ju säga att jag är mer inne på det humanistiska perspektiven. I diskussioner om denna konflikt tenderar folk att blanda det officiella med det individuella, vilket man kan göra på båda håll och det leder alltid till en väldigt ensidig syn på det hela, men det gynnar ens egen sak väldigt bra i sin diskussion. Jag ser lite tendenser till det i båda era argument..

    När jag säger de humanistiska perspektiven så menar jag vad som är här och nu, hur folk lever och har det just nu när jag skriver.

    I Gaza har Hamas upprättat ett polissamhälle där alla är rädda och isolerade från omvärlden. Under Fatah var det en laglös och korrupt anarki där ingen gick säker, tidigare under Israel var det under en millitärmakt, vilket aldrig är särskilt trevligt, och innan dess under Egypten som var total misär. Dock föredrar många idag hur det var under Israel, vilket säger en hel del om hur de har det nu under Hamas. Nu snackar jag om vanliga människor som bara vill leva sina normala liv, inte motståndsklanerna, islamistiska jihad eller de som tjänar på Hamas styre – vilka självklart aldrig skulle säga ett gott ord om Israel även om det skulle vara sant.

    På Västbanken lider palestinierna av de judiska bosättarna. Tidigare fanns där varierat med folk och de bodde sida vid sida och hjälpte varandra. Nu när konflikten är så pass spetsad är det bara de värsta judiska fantaikerna som finns kvar och gör livet jävligt surt för palestinierna. Särskilt i vissa områden i Hebron där det råder total diskriminering av palestinierna och hatet flödar mellan folken. Men där behöver de åtminstonde inte vara rädda för att en raket ska landa på ett barn på väg till skolan.

    I Sderot skickas det raketer på måfå varje dag å det finns mobila (är det så nayad heter Tobias?) psykologer som åker runt 24 timmar om dygnet för att hjälpa folk att andas, eftersom det är panikattacker stup i kvarten å barn inte vågar gå till skolan samt en massa andra psykologiska problem som gör livet svårt att leva. Men där behöver manåtminstonde inte känna sig kränkt av att höra sina grannar ropa “död åt araber” var och varannan dag.

    Sen är det vi som bor i Jerusalem/TelAviv-området å kan sitta å dricka en latte och gå på fest i lugn å ro utan att bry oss så mycket om vad som händer om vi inte vill och så länge det finns en mur/stängsel som skyddar oss från det stora antal självmordsbomer som skedde i början av intifadan. Förutom att klaga på alla kassamraketer som avfyras mot Sderot å hur politikerna aldrig gör sitt jobb och hur jobbigt det är när nån terrorist tar död på folk i Jerusalem så att säkerheten skärps. Sen spyr högern galla över vänstern å vänstern över högern och alla ser den andra som förädare.

    Tråkigt läge.

    Nu skrev jag lite långt iaf men vad jag menar med det hela är att alla är sårbara offer på sitt eget sätt och jag tycker inte det är någon idé att mäta vem som lider mest och på vilket sätt. Alla mäter ju efter sina egna erfarenheter å har svårt att förstå den andra sidan när det står så mycket hat i vägen.

    Därför är det orientaliska judarna ofta mer anti-arabiska än de ashkenasiska då de själva upplevt diskriminering bland arabländerna. Och de som fått sitt barn dödat i ett attentat har nog lite svårt att försöka förstå personen som utförde dådet. Och barnen på Cordobaskolan i Hebron ser ingen anledning att försöka förstå judarna när de bli trackade av dem varje dag. Å min pojkvän ser mest den gången han var liten å blev stenbekastad av israeliska araber i Abu Gosh för att de ville ha lekplatsen för sig själva, eller när hans tjejkompis blev knivhuggen till döds i halsen när en palestinier försökte stjäla hennes bil.

    Sånna erfarenheter är svåra att komma över när man försöker prata om samförstånd och att se den andra sidans lidande. Hur insatt man än kan vara i Sverige i konflikten så kan man inte förstå den dagliga rädslan som finns på både den israeliska och palestinska sidan.

    Så det viktigaste JAG åtminstode tycker att JAG kan göra är att alltid reagera när folk för ur sig rasistiska kommentarer, prata med folk och försöka förstå varför DE tycker just som DE gör och sen ta en diskussion på dessa villkor.
    Alltså inte försöka komma ovanifrån med MIN syn om jämlikhet och universella normer å med typisk västerländsk logik komma och tro att det ska hjälpa att “infomera” om hur folk “borde” bete sig. Särskilt inte när de flesta fördömmer den ena sidan utifrån vissa normer men inte verkar ha förmågan att applicerar samma värderingar i sin kritik mot den andra sidan.


  19. Jag orkar inte heller med diskussioner. Jag tycker att alla ska vara snälla bara.🙂


  20. I en konflikt kommer det alltid finnas allt från dumheter till vidrigheter på alla sidor. Så om Sarah vidgar sitt googlande kommer hon finna jublande arabbarn som firar judiska offer i terrordåd. Och andra araber som fördömer samma terrordåd.

    Och sen har vi ändå inte kommit nån vart.

    Krig är aldrig nån trivsam verksamhet, och det kommer alltid leda till oskyldiga dödsoffer. Det är inte något specifikt för mellanöstern.

    När svennar tror att just Israel ska kunna bedriva krig i tätbebyggelse utan minsta misstag, då beror det på att man antingen har helt andra godkänt-kriterier för Israel (och israeler) än för andra stater (och det kallas rasism), eller att man bara är dum i huvudet och inte förstår att 1 + 1 är 2. Krig = otrevligt. Kanske för att Sverige inte har varit i krig på 10002020010210412948120980öööh år och folk inte vet vad krig går ut på. Men mer troligt för att Sverige är så saaaatana perkele självgoda över detta suspekta faktum (andra världskriget och vapenexporten, någon?), att vi tror att vi har rätt att se ned på alla av “de sämre” som inte är “lika duktiga och goda som vi”, som “inte krigar”, utan “löser våra konflikter genom SAMTAL”.

    Så. Vad bör en icke-israel göra? Förmodligen sluta bry sig så jävla mycket, men om man vill lära sig något kan man ju försöka ha ett modikum av vidsynthet i sina efterforskningar, och inte bara leta info som passar ens åsikter.


  21. Haha! Bra sagt😉


  22. Jag bor i Israel, är svenska inflyttad pga israelisk pojkvän, jag bor i Negev, att bo israel har totalt förändrat min syn på Israel/palestina konflikten. som flera ovan har sagt så ligger fördomarna och hatet djupt, de flesta här har förlorat vänner eller/och familj. Det finns efter vad jag har förstått en ganska stor trötthet på allt detta, de flesta ungdomar är trötta på allt, fler och fler flyttar. Man orkar inte bo kvar eller skaffa barn med tanke på hur dags läget ser ut. Många tror att israel inte har en framtid så länge det ser ut så här. Vilket jag kan nog hålla med om.
    Lösningen enligt mig är rätt uppenbar, för att få fred i mellanöstern måste den eknomiska situvationen se likadan ut för alla, den dan alla har hus,bil,sjukvård, skolgång mm kommer man ha för mycket att förlora för att vilja kriga. det är bara att kolla på irland konflikten så fort katolikerna börja få samma ekonomiska status som protestatanerna trappades allt ner. Samma sak kan hända här i mellanöstern men bara om alla får lika vilkor. Men som sagt detta är min åsikt och jag vet att det ligger mer bakomliggande orsaker men jag tror att det enda som kan lösa denna konfikt är just detta.



Leave a Reply

