h1

§317 Comments about Malmö

March 18, 2009

A few posts ago I posted a youtube vid that was a report CBN made about Malmö. The city in Sweden where my family lives. I realised I never made any comments of my own on it. So here we go:

The report gloryfies the Sweden Democrats. I’m not going to comment that, but click it and read the wikipedia about them. It started as a racist organisation, although now it seems to do what it can to expell people with nazi views from the party.

There is a Jewish community in the city, and there is a synagogue. The fact that the synagogue hasn’t been burned down should show that the situation can’t be as bad as they depict it… I suppose the muslims and leftist come when they can expect a big thing and media coverage, like the Tennis game or the pro-Israel demonstration during the Gaza war. But during the regular day-to-day, they don’t run around burning down synagogues, or searching for jews to beat up. So no, it’s not that bad. Yet.

There are also advantages with all the muslims in Malmö. First of all, my parents tell me there are open markets where you can really feel the Middle East-ity. Like being back in Israel. There’s no problem getting falafels or hummus (I suppose, correct me if I’m wrong), and since pork is a no-no to muslims and jews alike, kosher food is easier to find. And I relly don’t understand why the report depicted “no pork in schools” as a bad thing. Christian schools should have that too. But noooo… we’re good Christians and we are released from the horrible horrible law, so we can eat as much pork as we want, and be as homosexuals as we want. Oh, no, sorry, actually that last thing we do keep. But not the pork thing. Just because.

Again, I think I went too far with my thoughts again. Sorry about that. That was really not the subject of the post. The subject is Malmö and the jews in Malmö (my family) and if they’re being beaten up in the streets or not.

My brother Joseph is 18 years old. He is totally open about being jewish, he has a blog where he is not anonymous and where he openly takes pro-Israel viewpoints and debated the controversy around the tennis game (he can’t be anonymous,  he needs to advertise himself – he’s an actor, comedian and lead singer of The Sudden Moves). He has never been beaten up on the streets of Malmö for being jewish or pro-Israel. But maybe that’s because he is so awesome that no one dares to. Yes, that must be it.

Anyway, it can’t be as bad as it seems in that report.

Right?

3 comments

  1. “Roligt” att dom får det att låta som SD är för judar, enda anledningen är ju att det är ett sätt för dom att visa att dom är mot muslimer och i jämförelse väldigt få. Tror inte SD skulle jubla om det flyttade in någon miljon orodoxa judar tyvärr. Sen glömde de nämna att vi faktiskt fått våra moskeer nerbrända. Islamic center har blivit helt nerbärnt 2003 och fått flera attentat och även Ahmadiyya mosken i Husie även om jag inte räknar dom som muslimer så ses dom väl som det.


  2. Jag håller som sagt med om att det är galet att glorifiera SD. Om du såg så kommenterade min syster på själva blogginlägget med youtube filmen och skrev att hon inte tyckte hon kände igen staden. Glömde nämna… det var ju 2003, och det var inte det artikeln gick ut på. Jag skrev ovan att synagogan inte bränts ner och då menar jag typ senaste året eftersom jag antar att jag hade hört om det då. Om det har skett attentat mot synagogan tidigare vet jag inte, men jag antar det. Har till och med för mig att jag hört om det, men det är varken något jag har källor för eller är intresserad av att dra upp.
    Det dom behandlar i rapporten är muslimernas ökade inflytande i staden, och om ni är så många att ni kan ha olika moskeer för olika trosupfattningar (bl.a. dom som du inte räknar som muslimer) så är det ett ganska tydligt tecken på att det stämmer.
    Någon miljon utlänningar (för det finns inte en miljon assimilerade ortodoxa svenska judar) skulle ingen svensk politiker jubla över, inte ens VP.
    Tack för kommentaren, jag planerar att skriva en post där jag sammanfattar rektioner jag fått på mina Malmö-inlägg.


  3. Jo det bor många muslimer i Malmö men den största anledningen till att det finns olika moskéer är att det är olika inriktningar, samma sak med judendomen som jag förstått det rätt? När jag läste i lund fick jag i alla fall uppfattningen att det finns ortodoxa och mindre ortodoxa församlingar? Tex i vissa finns en tydlig uppdelning mellan könen om vart de ska sitta och så? Vi är ju sunni, shia, ahmediyya räknar jag inte som muslimer eftersom dom tror på en anna profet efter vår Profet. Sen kan det finns olika riktningar inom varje grupp och det finns 4 rättskolor inom sunniislam och 1 inom shia. Sen ska vi inte tala om hur folk delar upp sig efter vilket land de kommer ifrån…

    Sen om vårt antal moskéer skulle vara en indikator på muslimers påverkan på politiken är jag osäker på. Muslimer är ju fortfarande en grupp som väcker mycket misstänksamhet och främligsrädsla och stöter på enormt mycket diskriminering både av privatpersoner, myndigheter och på arbetsmarknaden.
    Vår lärare i judaistisk som forskat i judendom i 20 år sa att muslimerna är dom nya judarna i det avseendet att det nu är vi som betraktas som avvikade och konstiga. Just den här anklagelserna om att vi är “opålitliga” dvs säger en sak när svenskar hör och en annan när de inte hör, eller har planer på att ta över Sverige och Europa och göra det till islamiskt område visar ju stora likheter med traditionell antisemitism. Hehe jag har inte kollat upp detta men hörde att muslimer på 1990-talet anklagades för rituella barnmord vilket du som är lite haj på detta säkert vet är en anklagelse som judar fått utstå genom tiderna. snart blir vi väl anklagade för att förgufta brunnar…..

    Jag menar visst finns det problem med integration, Vi ju ett land som ta emot asylsökande och efter irakkriget så har det kommit många och samtidigt som vi är i en ekonomisk kris så blir det kännbart men precis som dus krev så skrivs det aldrig några positiva aspekter, tex om hur månag invandrare (många av dom är muslimer) som driver egna företag, resturanger, affärer eller jobbar inom vård och hemtjänst. Och så fort det händer något så blir det uppstirrat tex davis cup matchen. jag mnera man kan ha olika synpunkter på om man ska blanda in sport eller inte men man kan ju åtminstonde begära att sv media som vi betalar dyrt för att vara opartisk ska visa en rättvis bild. Jag vet eftersom jag själv var där. Visa gärna afasvinen som förstör men vi andra 6000 som skötte oss då? Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte såg något som riktade sig mot judar som grupp eller någon bränning av flaggor eller liknande…samma sak med den så kallade rosengårdsrapporten. Det finns en massa åsiktspoliser i Rosengård som inte går att få tag på, min vän som bor där har inte märkt av något. Men sådana rapporter kan man lägga pengar på. Själv volontär arbetar jag på ett projekt som IM och Sv kyrkan håller i för att hjälp flyktingar bearbeta sina händelser men det är tydligen inte lika viktigt att stödja trots att den utvärdering som gjorts visat att det varit jättebra…..ok ska sluta skriva nu hmmm kan man skriva hur mkt som helst? happy pesach!



Leave a Reply

